mandag den 23. marts 2015

Det ender med en cardigan




Med alle de skønne eksemplarer af Afmæli der er rundt på Ravelry, blogs og på Instagram fik jeg også lyst til at strikke den. 
Mit problem var bare at jeg er i Portugal for tiden og jeg havde ikke planlagt hjemmefra at den skulle på mine pinde. 
Jeg har stort set kun taget Cotton/wool med herned og den kvalitet ville jeg ikke strikke den i.
Jeg har dog altid noget garn hernede. Små rester og nogle gange også lidt mere end det.
Puslespillet blev som følger.
Et nøgle Blackhill Højlandsuld i Ulla Rød og Lysegrå og en lille bitte rest i Karry blev til farverne i trøjen. 
Jeg havde også en Alpaca i rust. Den kunne bruges sammen med den røde. 
Lysegrå fik følgeskab af Baby Camel Once. 
Den kvalitet har jeg hernede i tre forskellige farver, og de er kommet i brug alle tre.
Jeg havde et nøgle Højlandsuld i flødeskum, i den tynde kvalitet 14/2. 
Den kunne gå sammen med den den helt lyse Camel. 
Den camelfarvede blev mikset med sig selv og med den Karryfarvede Højlandsuld. 
Som hovedfarve og den jeg skulle bruge mest af fandt jeg en lækker Cashmere/Merino/Plantefiber
 kvalitet i sort og den har jeg mikset med en tynd Cashmere som også var i gemmerne hernede. 
Og vupti, så kunne jeg sætte i gang.
Jeg har vendt hele opskriften på hovedet og strikker den Top-Down. Det er og bliver min foretrukne måde at strikke på. 
Det er ikke svært i dette tilfælde når man blot holder tungen lige i munden og husker at tage ud i stedet for at tage ind.
TIPS:
Jeg har set små finurlige værktøjer til at holde de to garner adskilt. 
Jeg bruger metoden med at holde den ene garn over pegefinger og den anden over pege og langfinger. 
På den måde snor de sig ikke ind i hinanden.
Det fungerer for mig. Måske også for dig.

___________________

Og bare for en ordens skyld ;0)
Claus er som vanligt flyttet ind på gården for at tage sig af hus og dyr mens vi er væk. 


15 kommentarer:

  1. Det lyder som en god restekasse du har i "portvins land"

    SvarSlet
    Svar
    1. Et glas portvin ind imellem bliver det også til Helle:0)

      Slet
  2. Hihi lettere omskrevet: nøden lærer strikkehungrig kvinde at stikke og blande de farver og kvaliteter sammen, hun nu engang råder over. Det ser fint ud. Nyd ferien med et spændende strikketøj.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har så meget ret Madam Sand:0) og tak<3

      Slet
  3. Nej, men altså - det er vist et ganske udmærket lille lager du har samlet dig i Portugal! Det ser meget spændende ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Et fin bette et C. men ikke særlig farverigt, så det var lidt svært ;)

      Slet
  4. Hold nu op hvor ser det bare lækkert ud med de farver og kvaliteter. :-) faktisk syns jeg ofte der kommer noget ret fedt ud af t arbejde med begrænsninger. Der sker lissom noget andet. Og topdown er bare sagen,- helt enig. glæder mig til at se mere af denne cardigan. Fortsat skøn ferie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret og jeg synes det var sjovt at få puslespillet til at gå op;)

      Slet
  5. Sikke et pusselspil, og syntes nu ikke jeg kan se at du har haft dine begrænsninger, det må være fordi du er super til at sætte sammen og finde dine farver. Den ser fin ud og jegglæder mig til at se mere af den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Begrænsninger var der nu Anne Marie. Jeg havde drømt om lidt anden sammensætning... Men det her er også blevt fint ..

      Slet
  6. Du er en ren tryllekunstner med garner og farver, det bliver så smukt. Du skriver, at du ikke vil strikke i cottonwoll, jeg ville gerne strikke en lille str. et år netop i cottonwoll, tror du ikke mønsteret bliver pænt (folder sig ud), når det ikke er rent uld? Fortsat god og varm ferie.

    SvarSlet
    Svar

    1. Da min søn var barn og jeg strikkede til ham var det altid i ren bomuld, da han ikke kunne bruge uld. Dengang strikkede jeg glad og gerne flerfarvestrik til ham uden problemer, så jeg ville ike have skrupler med st strikke i Cottonwool..
      Jeg valgte det fra fordi jeg gerne ville have en ulden trøje og fordi jeg ikke havde farverne til det.

      Slet
  7. Smukke farver du har fået blandet. Glæder mig til at se mere :)

    SvarSlet