onsdag den 8. april 2015

Løse ærmer

Ind imellem andet strik har jeg også lavet et par ærmer til mig selv.
Stribede blev de.

FAKTABOKS:

OPSKRIFT:
Sådan cirka:
Slå 50 masker op på strømpepinde 2 1/2 med 1 tråd Baby Camel Once
Strik rib 16 omgange 3 ret, 2 vrang. 

Skift til pind 3 1/2 og glatstrikning.
Tag på første omgang ud til 55 masker.
Efterfølgende tages 2 masker ud på hver 8. omgang indtil 69 masker.
Strik herefter lige op til arbejdet måler 33 cm. 
Se nedenfor hvordan jeg har lavet striberne.
På sidste omgang tages ind til 55 masker.
Skift til pind 2 1/2 og strik 16 omgange rib 3 ret, 2 vrang. 
Luk ikke for løst af.

Striberne:
 Følgetråd: (alpaca, tweed me pleace eller Silk/Mohair)
Strik 12 omgange med 1 tråd Baby Camel Once og 1 følgetråd
4 omgange med 1 tråd Baby Camel Once
12 omgange med 2 tråde osv.
De sidste 9 cm har jeg strikket uden striber. 
Leg med farver og striber som du lyster og dit garn rækker.
FIF:
Jeg strikkehæfter altid enderne efterhånden som jeg kommer frem. 

GARN:
 Alpaca,  Tweed me please eller Silk/Mohair til stribeeffekt
I alt 50 gram
Fordelingen er nok omkring 40 gram Baby Camel Once og resten på følgetrådene, 
men jeg har ikke vejet garnet før jeg begyndte, så det er cirkamål.

PIND:
2 1/2 og 3 1/2
Jeg brugte strømpepinde og ærmerundpinde.

STRIKKEFASTHED:
24-26 masker = 10 cm

BEMÆRKNINGER:
Ofte strikker jeg mine trøjer og bluser med ærmer til midt på underarmen. 
Jeg kan rigtig godt lide den længde, 
men ind imellem mangler jeg lige de nederste 10 cm's varme. Det er hermed løst.


9 kommentarer:

  1. Rigtig godt fundet på - så enkelt og ligetil - det er bare aldrig faldet mig ind :-))))

    SvarSlet
  2. Smart :-) Er det sådan nogen du så tar' på når du fryser ?

    SvarSlet
  3. Kom til at tænke på fru stink ærmer. Dine er bare varme og fine og sikket ikke så gode i køkkenet.
    De er en sjov og god ide.

    SvarSlet
  4. Stave var da vist ikke min stærke side lige nu. Der skulle stå:
    fru hyttemeier med stænk ærmer

    SvarSlet
  5. Smart Ulla! I striber så de passer til meget i din strikkegarderobe :-)

    SvarSlet