torsdag den 19. december 2013

Kashmir Cardigan

Jeg har gået og luret lidt på Helga Isagers Kashmir Cardigan fra hendes nye hæfte The Map Collection. Jeg tror den ville klæde Lone ualmindelig godt.
Da jeg aldrig bruger originalgarnet til Helgas modeller, ej heller til andres for den sag skyld, havde jeg ikke lige tænkt på hvad garnprisen var.
Men på Instagram så jeg at der var én der sukkede over at den løb op i 1.500 kr.!!
 
 Tirsdag aften gik jeg på rov på Garnudsalgs hjemmeside.
Dvs jeg købte ikke noget for jeg skulle alligevel til Gug onsdag. Liselotte og jeg havde sat hinanden stævne om plankebordet.
Vi trængte til jokkebuksesnakkegrineslappeafdag. Det fik vi i stor stil. Åh som jeg dog nyder når vi to er sammen.
At vi først har "fundet hinanden" inden for de sidste par år vil jeg ikke irriteres over. I stedet vil jeg glæde mig over at hun er kommet ind i mit liv.
 
Det var et sidespring, lad os nu komme tilbage til cardiganen. Den er i Helgas regi strikket op i Isager garn.
Jeg samlignede garntykkelser og begyndte at finde alternativer. Det var ikke svært.
Silk Mohairen blev erstattet med Blackhill Silk/mohair.
Higland erstattede jeg med Blackhill Højlandsuld
og Spinni blev erstattet med Blackhill Alpaca og Blackhill Silk/mohair.
Derefter lavede jeg strikkeprøve og strikkefastheden passede på en prik.
Så var det med at få fundet farver.
Jeg fandt garn fra lageret og kiggede hjemmeside og jeg skrev ned så Liselotte og jeg kunne lege videre næste dag.
Men først skulle vi have fat i hæftet, for ingen af os havde det.
Raketten blev startet og vi susede ind til Aalborg hvor jeg sprang ud af bilen, styrtede ind i en butik og fik fingrene i to eksemplarer,
hvorefter jeg kastede mig ind i bilen igen og vi drønede retur til Gug. Der oplevede jeg lige Aalborg på to hjul.
Vi havde ikke tid til pjat, vi skulle jo hjem og lege og snakke og drikke kaffe og spise og kigge garn.
Vi fandt farverne der passede både til en rosa version, som Liselotte straks slog masker op til,
men også til en alternativ farvesammensætning jeg vil lave til Lone.
 
GLEMTE JEG LIGE AT FORTÆLLE AT SELV OM JEG HAR ERSTATTET SPINNIEN MED ALPACA OG SILK/MOHAIR LØBER CARDIGANENS PRIS IKKE OP I
 MERE END KR.750 TIL 800 KR. ALT EFTER STØRRELSE!!
Altså større lækkerhedsfaktor og masser af penge sparet. Det er da win win.
 
Er du interesseret er garnsammensætningen :
Rosa version:
Farve A: Blackhill Højlandsuld i farven Løkken Strand
Farve B: Blackhill Silk/Mohair i farve Rosa/00
Farve C: som består af 6 forskellige farver i Alpaca og Silk/mohair i grå og brune nuancer
Lyseblå version:
Farve A: Blackhill Højlandsuld i farve Løkken Strand
Farve B: Blackhill Silk/mohair i farve Krystal/25
Farve C: Blackhill Alpaca og Silk/mohair i gråblå, grå og brune nuancer.
 
Jeg kan også se den strikket op i brændte farver eller mørkere blå eller.... her er det kun fantasien der sætter grænsen.
 
 
 
 
 
 
 

22 kommentarer:

  1. Fantastisk jakke du der skal have på pindene,her i huset bliver der heller ikke købt original isager garn hvis det kan undgåes,det er simpelthen alt for dyrt og Wellers er i ligeså god en kvalitet,til meget mere rimelige priser,så ren win win for os strikkere :))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi er heldige at have så god en garnleverandør Gitte. Og alle de penge vi sparer kan vi jo bruge på mere garn;0)

      Slet
  2. Hvor er I inspirerede, I to kreative quinder. Dejligt strik til julen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig et dejligt stykke strikketøj Marianne.

      Slet
  3. Jeg kunne også se den strikket i blå! Det er mine farver. Men jeg kan sagtens se, at andre løsninger er smukke!
    Dit valg ser forrygende ud, når det er strikket sammen. Jeg er virkelig imponeret over din evne til af få farverne til at spille sammen.
    Jeg er så frygtelig forsigtigkedeligkonservativ, når jeg skal strikke....
    Måske jeg skulle køre til Ålborg og lade udvalget overfalde mig!
    Rigtig god hyggestrikke fortsættelse på jeres plankebordskomsammen... Den slags er ren guf for sjælen.

    SvarSlet
  4. Somme tider skal man bare lukke øjnene og springe Anne. Det kan ikke gå værre end galt og strik kan jo pilles op.
    Jeg har fks allerede udskiftet en af de farver jeg havde valgt. Jeg er igen impulsiv strikker

    SvarSlet
  5. Uhu som det lyder til at I har hygget igennem, været produktive og kreative - det kan jeg li´:))
    Lækker model du har kastet dig over og tak for info til omregning af de forskellige garntyper, hvem vil ikke spare penge til mere garn - super!!

    SvarSlet
  6. Velbekomme Kirsten.. Synes jeg ville dele;)

    SvarSlet
  7. nöj, for en flot model, tror jeg må kigge efter det hæfte og nærlæse lidt. glæder mig til að fölge med dit projekt herinde.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  8. Den er super fin, glæder mig til at følge den som strikke procesen går frem af, måske jeg er heldig at se den ivl.

    SvarSlet
  9. Hej Ulla. Endnu et spørgsmål fra det forstyrrende element. Hvor meget garn regner du med at bruge af hvad?
    God jul til dig og dine og endnu engang tak for en dejlig inspirerende blog.
    MvH Camilla

    SvarSlet
  10. Forstyr du bare Camilla.
    Da løbelængden er den samme for det garn jeg bruger, har jeg bare tænkt at det er samme mængde.
    Så køber du 200- 250 gram Blackhill Silk mohair, 350 - 400 gram Blackhill Højlandsuld og 50 gram af 5 farver og 100 gram i 1 farve i Blackhill Alpaca skulle du være sikret.

    SvarSlet
  11. Som jeg har skrevet andre steder ⭐️ Så er den helt sikkert et Jyllandshit. Er det aftalt spil? Jeg glæder mig til at se den på 😊😊

    SvarSlet
  12. Jeg læser med stor interesse dit indlæg, da jeg planer om at aflægge besøg i Gug den 27. Skal det forstås sådan at Spinning kan erstattes af enten en tråd alpaka eller en tråd silkmohair af hensyn til strikkefasthed og så lade farvevalget afgøre kvaliteten? Så vil jeg bruge juledagene til at lægge planer for Manchuria, da jeg virker endnu tykkere end i virkeligheden i en lang cardigan.

    Tak for mange gode indlæg og glædelig jul fra Susanne K, Middelfart

    SvarSlet
  13. Det har du forstået helt korrekt, så gå du bare igang med planlægningen... Og hils i Gug;)

    SvarSlet
  14. Sidder og kikkelurer på din overskrift : Kashmir ;). Der er ikk* én meter kashmir i Isagers eller din version, ikke fordi det skæmmer dem på nogen måde uden,men at
    kalde en kashmir cardi uden kashmir, er " over the edge" i min optik .Prisen er sikkert win win, man skal kun ! tjene 1600 kr eller mere, før skat , så har man 800kr til den cardi :)
    Super god førnøjelse med dit projekt hvor jeg selvfølgelig kikker med , ganske som jeg plejer *S* og nej, jeg er ikke misundelig , og har råd hvis jeg måtte eje den ;)
    God jul derude på landet :)
    Dbh fra Jonna Macquire

    SvarSlet
  15. Kæreste Jonna.
    Jeg har ikke forsøgt bevist at vildlede dig til at tro at der er kashmir i modellen. Det er slet og ret navnet på den cardigan.
    Også god jul til dig.

    SvarSlet
  16. Virkelig smuk cardigan! Jeg har ladet mig inspirere af farverne og teknikken og vil bruge dem til en raglan trøje. Har helt sikkert købt ALT for meget garn, men det kan jo være, der så er til en ekstra i børnestørrelse også :)

    Tak for en fin og inspirerende blog

    SvarSlet
  17. Tusind tak for de søde ord Anne.
    PS: man kan ALDRIG købe for meget garn;)))

    SvarSlet