torsdag den 16. januar 2014

De blødeste lækreste spanske blonder

 
 
Helt tilbage i november slog jeg masker op til mine spanske blonder.
 Jeg blev aldrig gode venner med det mønster. Det skifter på hver eneste omgang og det kom aldrig til at flyde for mig.  Derfor blev den lagt på hylden for anden strik.
Nu er den endelig færdig. Jeg er blevet meget tilfreds med resultatet og mønstret er smukt og besværet værd.
Den sweater kommer til at hænge på mig til den bliver slidt op.
 
FAKTABOKS:
 
OPSKRIFT.
Mit helt eget grundmønster til top-down der passer mig,
men Liselottes opskrift på top-down i alle størrelser kan du finde lige her og ganske gratis endda.
Den er lige til at gå til og hvis jeg ikke allerede havde konstrueret min helt egen ville jeg bestemt bruge den.
 
PIND:
4
 
GARN:
Et fødselsdagstilbud købt hos Garnudsalg.dk 
i november måned.
Luksus det er det i den grad. Skøn garn at strikke med og blød som en barnenumse.
 
BEMÆRKNINGER:
Jeg har strikket top down  og tilsat en bred stribe retriller i hals, ærmekant og forneden på sweateren.
Jeg har strikket blusen i en let A-facon ved at tage to masker ud i hver side med jævne mellemrum.
 Som sædvanlig har jeg prøvet strikken på efterhånden som arbejdet skred frem, så jeg hele tiden kunne følge med i om udtagninger, længde osv
var som jeg ønskede for at få det bedste resultat.
Retrillerne i halskanten strikker jeg på til sidst. Så er det let at regulere halsudskæringen. Det vil sige helt til sidst er det nu ikke.
For jeg strikker altid halskanten inden ærmerne, så sidder halsudskæringen hvor den skal og derved kan ærmelængden meget bedre tilpasses.
 

47 kommentarer:

  1. Åh så smuk. Den er virkelig blevet flot Ulla og orange er så absolut "din" farve :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Liselotte.
      Jeg elsker bare den farve i alle dens afskygninger.

      Slet
  2. Jeg har sagt det gør og gør det gerne igen. For dælen hvor er den smuk!!! Retrillerne gør sig godt og mønstret er jo bare fantastisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Retrillerne er er jeg også ret vild med.

      Slet
  3. Kære Ulla
    Du strikker altså de smukkeste trøjer til både store og små. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan du samler masker op i halsen, Det er lavet så perfekt, jeg får det aldrig så flot.
    vh Vivi

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg sørger for at samle op igennem de strikkede masker. Giver det mening? Ellers prøv at Google det.

      Slet
  4. Hej Ulla, det er blevet en skøn sag - og den spanske blonde er virkelig smuk.. har selv strikket den den på et tidspunkt i højlandsuld, 2 tråde, og den har bare hængt på mig, får helt lyst til endnu en ;))

    SvarSlet
    Svar
    1. Højlandsulden er også lækker. God fornøjelse med toeren. Der skal gå noget tid inden jeg vil "op at slås" med det mønster igen. ;))

      Slet
  5. Hvor er den dog skøn. Jeg har en gang prøvet mig med at strikke en trøje til mig top down, men den fungerede slet ikke. Hvordan har du findet frem til din egen udregning?

    Vh Åsa /sunadottir.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Øvelse tror jeg og masser af notater. For hver eneste sweater jeg strikker på den måde laver jeg notater om pindetykkelse, garn, maskeantal, udtagninger osv. De notater genbruger jeg så og retter til igen og igen.. Og altid med nye notater.

      Slet
    2. Det må jeg gøre så :) tak for svar.

      Slet
  6. For Søren da, den er fin, dejlig varm farve, og et utrolig smukt mønster.........
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inger.
      Jeg er også forelsket i den farve... Som altid;)

      Slet
  7. Som altid fantastisk smukt strik og smukt håndarbejde

    SvarSlet
  8. Superlekker! Akkurat passe mengde hullstrikk og en flott farge.

    SvarSlet
  9. Det er sandeligt godt du strikkede den færdig,
    For hvor er den bare flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg også glad for. Jeg har haft den på i dag og den er skøn.

      Slet
  10. Hvor er en smuk. Godt du fik den lavet færdig😊

    SvarSlet
  11. rigtig rigtig smuk strik og rigtig gode fif der følger med :)
    jeg er vild med retrilerne i halsen :)

    SvarSlet
  12. De retriller er jeg også vældig tilfreds med Marianne.

    SvarSlet
  13. Super flot trøje. Jeg er også vild med kanten med retrillerne i halsen. Må jeg spørge om den er strikket frem og tilbage og syet sammen - eller strikker du skiftevis ret og vrangpinde ? Mvh Tove

    SvarSlet
    Svar
    1. Retrillerne i halsen er strikket rundt. En omgang ret, en omgang vrang.
      Retrillerne på ærmer og forneden er strikker frem og tilbage og syet sammen bagefter.

      Slet
    2. Mange tak for svar. Super dejligt at få disse tip :-)

      Slet
  14. Den er blevet fantastisk Ulla! Garn, farve, mønster og retriller i skønne forening :)

    SvarSlet
  15. Den er smuk. Godt, du holdt ved, så den blev færdig.

    SvarSlet
  16. Hej Ulla.
    Den er skøn. Kan se du har lavet trøje med dyb raglan, den lyserøde med snoninger i kid mohair, hvordan gjorde du?, Mit bliver ikke godt.
    MvH Camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du ser ud til højre her på siden vil du finde en boks der hedder "færdig strik 2013" går du lidt ned finder du "Rosa - Topdown sweater".
      Klikker du på den kommer du ind på det blogindlæg jeg har skrevet om netop den sweater.

      Slet
  17. God beskrivelse af forløbet. Skøn bluse du endelig har fået færdig. Det ville da være synd hvis den skulle ligge i skammekrogen som en ufo.
    God fredag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville være synd Annelise og heldigvis gik det ikke sådan.
      Også rigtig god fredag til dig

      Slet
  18. Lækker sag :) og dejligt med sådan en basismodel, som man ved passer. Jeg er desværre ikke så systematisk med at få gemt mine egne tilrettelser, men pyt, så er der lidt mere spændende, om den kommer til at passe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja sådan kan man jo også se på det ;0))

      Slet
  19. Hvor er den blevet smuk!

    SvarSlet
  20. Hvor er den altså bare blevet flot :-)

    SvarSlet
  21. Fint trøje med et fint mønster. Og da vist lige en rigtig Ulla farve. Så kan det da ikke være et mere perfekt tidspunk at blive færdig med den.
    Syntes den spanske blonde er blevet rigtig fin på din model. Og god slutning med en del ret hals.

    SvarSlet
  22. Den er super skøn, blonden er jeg vild med og jeg forstår godt at den bliver en trofast følgesvend :))

    SvarSlet
    Svar
    1. Blonden er fin , men grrrr hvor den da har drillet ;)

      Slet
  23. Jeg synes det er sådan et smukt blondemønster. Jeg strikkede det første gang engang først i halvfemserne og var overrasket over hvor hurtigt mønstret sad i hænderne.
    Jeg synes din udgave ser skøn ud, og jeg kan rigtig godt lide de brede retriller :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så forskelligt vi oplever det mønster Pernille. Hos mig sad det aldrig fast. Men smukt er det.

      Slet