tirsdag den 21. januar 2014

To små stribede cardigans

Ikke én, men hele to små trøjer er klar til at blive givet videre til to små mennesker.
Drengen er netop født i fredags. Pigen kommer først til verden i maj.
Jeg synes den hidsige grønne går godt sammen med de to dæmpede farver.
Den orange er også fin til det rosa og beige.
Jeg er blevet spurgt om hvordan jeg gemmer garnet ved farveskift. Jeg har slet ikke tænkt over det da jeg strikkede, for de gemmer sig selv så fint på bagsiden.
Der er kun strikket 4 pinde med den ene og 2 pinde med den anden farve. Så ingen problemer i det.
Jeg har strikket Icord kanter. Dem er jeg blevet glad for.
Tidligere brugte jeg dem meget, men så røg de i glemmebogen og først da jeg strikkede Lones Kashmir kom jeg ved hjælp af Liselotte til at bruge dem igen.
Fordi det er en lille cardigan har jeg kun lavet Icorden over 2 masker.
På retsiden strikkes alle masker ret. På vrangsiden tages de 2 første og de 2 sidste masker løst af med garnet foran arbejdet. Ingen ben i det og smukt bliver det.
FAKTABOKS:
 
OPSKRIFT:
Rilletrøje af Lene Holme Samsøe
fra hæftet Babystrik på pinde 3
 
GARN (dreng):
Farve: grøn, beige og lyseblå
Fordelingen har jeg ikke styr på.
 
GARN (pige)
110 gram
Fordelt på rosa og beige bomuld 8/4 fra Løve garn
og orange fra Isager (den gode gamle der ikke eksistere mere)
Igen ingen styr på fordeling.
 
PIND
2,75
STØRRELSE:
6 mdr.
 
BEMÆRKNINGER:
Jeg har strikket striber. 4 pinde beige og 2 pinde rosa/lyseblå. For at få et blødere udtryk har jeg vendt vrangsiden udad.
Det gøres ved, efter ribkanten, at strikke 3 pinde beige og skifte garn i begyndelsen af vrangpinden.
Herefter strikkes der skiftevis 2 pinde rosa/lyseblå og 4 beige.
Ved raglan har jeg strikket 3 masker vrang på retsiden.
Jeg har taget et par masker ud i begyndelsen af den nederste rib. Jeg ønskede ikke at den skulle "stramme ind".

4 kommentarer:

  1. De er blevet rigtig søde og skal nok gøre lykke og nytte på de små :))

    SvarSlet
  2. De kan da ikke undgå at vække jubel,de er super fine,og sikke en flot header du har fået :))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte. Jeg er også ret vild med min nye header.

      Slet