onsdag den 13. november 2013

60 år

Der er 60 år og nogle timer imellem disse billeder.
Det er min mor og far. De har lige fejret Diamantbryllup.
Mor og far havde en rigtig dejlig dag. Ikke nogen stor fest. Det ønskede de ikke. Kun de allernærmeste til middag på en dejlig kro.
 
Min far fortalte en sjov historie om brudebuketten.
Mor og far havde haft travlt op til den store dag, både med deres arbejde og med at arrangere bryllup og ikke mindst min mors forældres sølvbryllup samme dag.
Far fortalte videre at han holdt fri fra arbejde hele dagen (som var en onsdag) for han og mor skulle tidligt op for at servere morgenkaffe for alle gæsterne til sølvbrylluppet.
At han pointerede at han holdt fri, var nok fordi det så vidt han erindrer var den eneste gang han nogensinde gjorde det.
Hov, vi kom helt væk fra brudebuketten.
Da klokken var hen ad 10, tog far cyklen over til blomsterhandleren for at bestille brudebuketten. "Ja, så gerne" blev der sagt. "Hvornår skal De bruge den Hr. Røjkjær".
"Kl. 16" sagde min far. "I DAG!" blev der chokkeret sagt. Og det bekræftede min far. De nåede det og mor fik en smuk buket.
Det er en stor bedrift at være gift i 60 år.
I 2013 er der i Danmark kun ca. 2.900 par der kan opnå den fine status og endda få telegram fra vores Dronning.
 

12 kommentarer:

  1. 2900 par, og så alle 100 års fødselarerne - tror måske, Margrethe har et stempel, hun bruger..
    Stort tillykke med diamantbrudeparret, det er imponerende længe at have hinanden.
    Håber, I har glæde af dem længe endnu.

    SvarSlet
  2. Stort TILLYKKE med dine forældre. Det er en dejlig historie om brudebukketten og et rigtig fint billede af dem. Når jeg kigger på det kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad mon din mor for 60 år siden ville have svaret på spørgsmålet, om hun kunne forestille sig ha´ bukser på til diamantbrylluppet :-)

    mange hilsner
    Angelika

    SvarSlet
  3. Tillykke til det smukke par.

    SvarSlet
  4. Din fars gavtyve-smil er det samme. Efter tres år. Det er fantastisk at se.

    SvarSlet
  5. Stort tillykke med dine forældre, det er en stor dag.

    SvarSlet
  6. Tillykke med dine forældre. Det er sørme lang tid. Og et diamantbryllup kommer jeg ikke til at opleve. Vi har stadig glemt at gifte os efter langt over 30 års samliv.

    SvarSlet
  7. Hjertelig tillykke med dine forældre, dejligt at se de havde en skøn dag.

    SvarSlet
  8. Stort tillykke med dine forældre, sjovt med små historier fra en svunden tid :)))

    SvarSlet
  9. Tillykke med dine forældre. Det er noget af et jubilæum ! og det fortjener i høj grad fejring på hyggelig kro og telegram fra majestæten. :o)

    SvarSlet
  10. Det er en bedrift! Og så samtidig se så unge ud! Min mor havde også den lille hestesko af blomster på brystet af brudekjolen, sjovt ikke?

    Tillykke med Dine forældre!

    Hanne i CH.

    SvarSlet
  11. Stort tillykke med dine forældre. Det er en stor dag og en flot bedrift :-)
    Mht brudebuket, så kan jeg fortælle en anden og sjov historie om min mors brudebuket - mine forældre blev også gift i 1953:
    Mine forældre skulle giftes 2. påskedag, i Jylland, de boede ellers på Sjælland dengang. Min mor var allerede kommet, og var indlogeret hos sin far, min far kom til Aalborg med 'Københavnerbåden' tidligt om morgenen sammen med sin far og søster. Hvad med brudebuketten? spurgte hans søster. Er det noget jeg skal sørge for? svarede min far ....
    Alle butikker var lukkede, men de fik banket en blomsterhandler op, der havde lidt røde og hvide nelliker, han kunne lave en buket af ... Min mor var lykkelig, hun synes det var den smukkeste buket hun nogensinde havde set ... :-)
    Sådan var tingene dengang, måske lidt mindre komplicerede end i dag :o)
    Mine forældre er desværre ikke mere, vær glad for at du stadig har dine.
    Kærligst Sanne

    SvarSlet