lørdag den 9. november 2013

Et par dage i vævestuen

 
I den forgangne uge har jeg haft et par dage hvor jeg har kunnet hellige mig min vævestue.
Vævestue lyder da flot ikke?
Det er mit gamle kontor der nu har ændret navn og ikke mindst funktion.
Det er ikke et stor værelse, men det fungerer. Der kan lige være min væv på 120 cm og lidt reoler i den ene side.
Jeg har fået søllet og her var jeg heldig. Min far havde en gammel taburet som lige nøjagtig kan stå inde i væven.
Så her sidder jeg i en god stilling til arbejdet.
Rittet har jeg også. Her kan jeg sidde på min vævebænk også i en god stilling.
Trenden har jeg også fået bundet frem.
 
Nu mangler jeg bare opbindningen til kortskamler, langskamler og tramper.
Her er der ikke noget med gode arbejdsstillinger. Her skal der kravles rundt inde i væven for at komme til.
Men hold da op hvor jeg synes det er svært. Ikke kun for stillingen, men pråsen er ikke gået helt op for mig endnu, så jeg er gået i stå.
 Det har jeg jo prøvet før.
Da jeg skulle kamme gik jeg jo også i sort og det lykkedes jo til sidst, så jeg er overbevist om at det nok skal lykkedes.
Jeg har tegninger og tekster, fra bøger og hæfter og også fra søde mennesker der har sendt til mig. Jeg skal bare lige forstå.
Måske pråsen går op for mig i løbet af weekenden.
 

16 kommentarer:

  1. Hold da op hvor mange forskællige ting der skal til før du kan komme igang med det som skal blive til noget glæder mig til at følge med i resten af processen. Held og lykke med at komme vider

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er rigtig mange processer Anne Marie.

      Slet
  2. Du må godt nok have en engels tålmodighed :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal man... Og jeg øver mig i at få den ;)

      Slet
  3. Den prås kan jeg ikke hjælpe dig med, den var jeg selv længe om at få hovede og hale i.
    Følg din vejledning slavisk, så dukker der lidt efter lidt glimter af lys op og man kommer tæt på at forstå sammenhængen.
    Sådan noget virvar får mig altid til at beundre dem der har fundet på det engang - tænk at kunne tænke sådan noget ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er helt utroligt at regne den ud ;)

      Slet
  4. Hold da op sikke en masse der skal til for bare at komme igang.. Synes vævning lyder meget spændende og en dag måske kunne jeg da godt tænke mig at prøve det :-) men det bliver nok ikke lige i nærmeste fremtid...

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skal have ro og ikke mindst tid Marion. Det havde jeg heller ikke i din alder, men nu er jeg så priviligeret at jeg har. Det kommer også til dig..

      Slet
  5. Hold da kaje hvor må jeg bøje mig fuldstændig i støvet, sikke et kæmpe arbejde indtil du når det sjove, godt kæmpet

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis er hver proces sjov og det bliver det endnu mere jo mere øvet jeg bliver Gitte.

      Slet
  6. Det ser godt nok indviklet ud! Og så et helt nyt sprog, der skal læres også! :-) Fantastisk indlæg - jeg fatter ikke halvdelen :-) Men jeg glæder mig ikke mindre til at se, hvad du kommer til at skabe af vidunderligheder på 'den indviklede'..

    SvarSlet
    Svar
    1. Griner... Jeg fattede heller ikke en hulens fis før vævekurset Rikke. Heldigvis forstår jeg lidt mere nu, men der er laaaang vej igen inden jeg bliver inkarneret væver.. År vil jeg tro..

      Slet
  7. Jamen altså i mine ører taler du sort :)) men jeg er sikker på at du nok skal få noget fint ud af det - pøj pøj!

    SvarSlet
  8. Ind i mellem er det også sort for mig Kirsten.

    SvarSlet
  9. Åhh...... disse minder dine billeder bringer frem. Mange timer i vævestuen på Skals Håndarbejdsskole for snart en del år siden. Det er min store drøm, at få en skaftevæv hjem i mit hjem engang. Jeg har pladsen til en, men lige nu i den grad ikke tiden. Det er et tålmodighedsarbejde, men rigtig spændende, Jeg vævede dengang 6 sofapuder i hør, to tasker, og en uld plaid. Jeg håber engang, at jeg får mulighed for det igen. Glæder mig til at se resultatet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Skals er et vidunderlig sted. Jeg glæder mig allerede til næste gang..

      Slet