fredag den 1. november 2013

Man tager 100 gram Blackhill Kid/Mohair/Silk, pind nr 5 og vupti en skøn halsting er klar

65 masker har jeg slået op med to tråde Blackhill Silk/mohair.
i farve 00/rosa.
Herefter har jeg strikket retmasker med hulmønster indtil der kun lige var garn tilbage til aflukningen.
Hulmønstret har jeg lavet ved at strikke to masker sammen og derefter slået garnet om pinden.
Jeg har lavet hullerne helt tilfældigt. Nogle pinde har der været mange huller og andre kun få. Kun sjældent har jeg strikket en hel pind uden hulmønster.
De første og de sidste 3 masker på pinden har jeg undladt huller.
Jeg har lavet en luftmaskeopslagning (provisional cast-on).
Her er Google din ven. Der er masser af videoer på YouTube.com om emnet.
På den måde er det let at samle maskerne op til sidst, når strikketøjet skal samles i en cirkel.
 Det gøres ved at lukke begge ender af samtidig, så der opstår en usynlig søm.
Her igen er Google en god ven. Se ex her.
Man kan også vælge at strikke et halstørklæde, så skal man bare slå masker op på normal vis og lukke løst af til sidst.
Denne metode kan selvfølgelig også bruges hvis man vil have en cowl, men ikke ønsker at lave luftmaskeopslagningen, så skal man blot sy de to ender sammen til sidst.
Jeg har vasket min cowl på 30 grader uldprogram og derefter har jeg trukket godt i det, så "maskerne" blev lange og udtrykket endnu mere luftigt.
 
 

16 kommentarer:

  1. Meget smuk "halsting", jeg er helt pjattet med den farve:-)

    SvarSlet
  2. Hvor ser den bare lækker og blød ud i en skøn farve :)

    SvarSlet
  3. Nøj hvor er den lækker Ulla!!! Jeg har selv lige købt et par nøgler pudderfarvet blackhill kid-silk...

    SvarSlet
  4. Hvor er den skøn, hihi pudderfarve er vist ved at hitte, har lige modtaget noget fra ynglings butikken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hos mig har den altid været et hit. Mit problem var at det ikke var til at finde den rigtige tone. Den er her og jeg er glad.

      Slet
  5. Smuk - lige til en julegaveidé, når man har tre voksne døtre. Hvor meget garn har du brugt - det kunne jo være lageret har nok!

    SvarSlet
    Svar
    1. Som der står i overskriften Ellen ;) 100 gram.

      Slet
  6. Mums det ser lækkert ud ;O))

    SvarSlet
  7. Bare super lækkert,strik, - yndig pudderfarve, handy at gå til. Hvor er du bare go til at omsætte ideer til praksis.
    Dejlig weekend til dig
    AnneKatrine

    SvarSlet
  8. Som du da kan. Lækker farve, lækkert luftigt udtryk.

    SvarSlet