torsdag den 22. december 2011

LAMMEGRYDE OG GLAD HUND

Jeg havde lyst til at lave lammegryde i dag.

En forkølle blev taget op af fryseren i aftes,
og var klar til at blive gjort til her til morgen.

Kødet blev skåret fra benet, brunet godt i olivenolie,
sammen med gulerødder, pastinakker, løg, hvidløg
og kartofler.

Nøglebenet tog jeg fra til Carla,
og resten af benet blev brunet med for at give saft og kraft.
Har du ikke hund
bruges nøglebenet selvfølgelig også i retten.

Krydret godt med salt, peber, citron, dukkah, timian, rosmarin
 og estragon.

Herefter tilsat vand, så det knapt dækker.

Når det har simret på komfuret et par timer, slukker jeg for det,
og tænder igen ½ time før vi skal spise.

Man kan vælge at jævne retten.
Jeg gør det ikke.
Vi spiser det med ske af store dybe tallerkner.

Velbekomme.







Carla synes hvis at juleaften kom tidligt i år.


4 kommentarer:

  1. Der står 111 nedad hagen på mig:-) Sådan en gang rustik vintermad kunne jeg sagtens spise flere dage i træk! Mums! Og tak for inspiration.
    Mvh Helle

    SvarSlet
  2. Mmmmm hvor ser det lækkert ud- hvad er dukah? Det kender jeg ikke--- men det smager garanteret godt--- rigtig glædelig jul til dig og dine

    SvarSlet
  3. Mmmm - den grydelam ser lækker og velsmagende ud.

    SvarSlet
  4. Helle:
    Den smagte skønt, og duften hang i huset hele dagen, så jeg gik også rundt med 111.

    Karin:
    Det er en indisk kryderi, som jeg selv har blandet. Jeg har nu gjort så du bare skal trykke på "dukkah", så kommer du til henvisningen. Også rigtig glædelig jul til dig.

    Kirsten:
    Det var en meget velsmagende ret kan du tro. Roserne haglede ned over mig fra manden, og roser kan man jo ikke få for mange af. Vel?

    SvarSlet