mandag den 28. januar 2013

En meget overraskende babytrøje

Jeg har længe haft lyst til at stifte bekendskab med
Allerede sidste år bestilte jeg opskriften,
og fik den tilsendt pr. post fra USA.
 
På ferien i Spanien gik jeg igang,
og jeg må sige at jeg ikke fattede en dyt af hvad jeg lavede.
 
Jeg prøvede at regne ud hen ad vejen
hvor de forskellige dele ville dukke op.
Ærmerne eks.
Jeg gættede ikke rigtig.
 
Først til sidst kunne jeg se logikken.
 
Den 10 øre faldt godt nok i 1 ører for mig.
 
Nu skal jeg lige have lukket kanten af,
syet ærmesømmen og sat knapper i.
E.Z. har også valgt at man laver knaphuller i begge sider af trøjen,
så knaplukningen kommer til at vende rigtig.
Klogt træk, synes jeg.
 
Den lille der skal hygge sig i trøjen kommer til verden i marts,
og kønnet vides ikke, så knapperne må vente.
 
Jeg kan godt forstå at Elizabeth Zimmermann er lidt af en guru i strikkesammenhæng.
Tænk at kunne lave en så fantastisk opskrift som denne.
Utroligt.
 
Første gang den blev publiceret var i 1968
 
Faktaboks følger, når trøjen er færdig.
 
 
 

21 kommentarer:

  1. Underligt, den havde jeg lige i tankerne inden sengtid i går.
    Købt opskriften på dansk for læææææænge siden.

    Nu efter du har skrevet, skal jeg vist snart prøve opskriften ;)

    Yt

    SvarSlet
    Svar
    1. På dansk! Det kunne jeg ikke finde ud af at gøre, min er på engelsk;)

      Slet
  2. Sikke et sjovt stykke strik. Den opskrift må jeg vist lede efter.

    SvarSlet
  3. Er helt vild med EZ og hendes tilgang til strik. Har for nogle år siden købt hendes Knitter's Almanac, som indeholder både strikkeopskrifter og nogle herlige anekdoter. Læser i den ofte. Den lille jakke er sjov at strikke og meget klassisk.

    Jeg skal også i gang med barselsstrik inden marts, så måske skulle jeg overveje den lille jakke også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er ganske sjov at strikke Berit. Den kommer helt sikker på mine pinde igen..

      Slet
  4. Hvor ser den fin ud, men knaphuller i begge sider???
    Jeg glæder mig til at se den færdig!
    Måske jeg skulle kigge lidt mere på EZ`s modeller som jeg kun kender af navn.

    SvarSlet
    Svar
    1. I den side du syr knapperne i, gør du det bare oven på knaphullerne, så er de skjult...
      Og så kunne man jo lige bruge dine knapper der er i nyhedsbrevet fra Sommerfuglenet.dk i dag... Tillykke med det Kirsten.

      Slet
  5. Jeg elsker EZ og hendes måde at tænke strik på. Det er sikkert fordi, den ligner min. Ikke ret meget andet end anvisninger og forsøget på at formidle mod til at vove. Jeg elsker hende og har et par af hendes bøger :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har så ret.. Anvisninger og turde hoppe ud i det.. Det er EZ.
      Jeg har hendes Almanac, men den fængede ikke dengang jeg købte den. Nu skal den findes frem igen og studeres med helt nye øjne!

      Slet
  6. Jeg bliver også vildt imponeret, når nogen kan regne sådan noget ud, der starter på midten eller i et hjørne, strikkes i alle retninger og så alligevel ender helt rigtigt. Jeg har slet ikke den matematiske sans, der skal til for at fatte sådan noget. EZ er utroligt dygtig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg heller ikke, men hvor jeg dog elsker at strikke de udregninger;)

      Slet
  7. Den ser enkel og superflot ud.
    jeg kan godt forstå du ikke lige kunne få den grejet :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Modellen er rigtig sød, når den bliver foldet rigtigt;)

      Slet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Hóld da op, hvor er den sød og lækker den lille trøje - særlig i ensfarvet, jeg bryder mig ikke så meget om de mangefarvede striber man har set. Jeg har aldrig selv strikket EZ, men nu har jeg helt lyst til at stifte bekendtskab med hende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også selv den gør sig bedst i ensfarvet.

      Slet
  10. Spændende med opskrifter, der er anderledes. Og dejligt når 10-øren er faldet.

    SvarSlet
  11. Den strikkede jeg til Josefine da hun var nyfødt- sprang dog knapper over og lavede et bindebånd :-) Men hvis du har lyst at læse noget andet Zimmermann, som er lidt nemmere at gå til så prøv: "Knitting without tears"- den står til 118 kr lige nu hos saxo- den er også hyggelig som godnatlæsning...hvis man er til den slags :-)

    SvarSlet
  12. Tak for tippet. Jeg har selv Knitter's Almanac, men har egentlig ikke brugt den. Det vil jeg have gjort noget ved i fremtiden.

    SvarSlet