torsdag den 15. august 2013

Perler på en snor - med en cirka opskrift

Endelig kan jeg fremvise Ole´s tørklæde.
Det har været lang tid undervejs. Jeg begyndte på det i Portugal i maj måned og lukkede den sidste maske af i sidste uge.
Nogle gange tager projekter lidt længere tid end andre gange.
Færdig blev det og det er hovedsagen, for det har været et stort ønske fra Ole at få et tørklæde som Philips.
Kun lidt har jeg ændret i forhold til Philip´s tørklæde.
Jeg har slået 59  masker op og striberne er på 30 pinde.
Jeg er altså vild med den garn og perlestrik i forening.

 
FAKTABOKS:
 
OPSKRIFT:
Eget design
 
GARN:
 
Forbrug:
180 gram i  10 farver i grønne og blå nuancer
Købt hos:
 
PIND:
4 ½
 
STØRRELSE:
Efter vask og meget let udspænding 240 cm x  25 cm
 
EN CA OPSKRIFT:
Tørklædet er strikket med to tråde garn hele vejen igennem.
Perlestrik:
Slå altid et ulige antal masker op.
 Perlestrikken fremkommer
 hvis man på alle pinde strikker:
"1 ret, 1 vrang". Gentag " til " pinden ud.
 
Jeg har slået 59 masker op med farve 1 og 2 (1 tråd af hver)
 
1. Strib: 30 pinde perlestrik med farve 1 og 2
2. Strib: strikket med farve 2 og 3. Igen 30 pinde perlestrik
3. strib: strikket med farve 3 og 4.
4. strib: strikket med farve 4 og 5
5. strib: farve 5 og 6
og så fremdeles.
 
Når alle 10 (eller hvor mange farver du ønsker) er brugt,
gentager du blot eller mikser farverne på en ny måde.
Fortsæt indtil ønsket længde og luk løst af.
______________
Opskriften er ment som en hjælper til hvem
der måtte ønske at lave et lignende tørklæde.
Jeg tager forbehold for fejl og mangler.
En sund fornuft
og et par gode strikkepinde vil let kunne gennemskue
hvis jeg har skrevet noget vrøvl.
God fornøjelse.
 
Den vågne vil nok sige at opskriften ligner denne til forveksling. Det gør den. Jeg har bare ændret på maskeantal og antal pinde.
 
Hvorfor ændre på noget der virker.
Nu bliver det lagt i skabet, til vejret skifter til efterår og vinter.

8 kommentarer:

  1. Endnu et fantastisk smukt tørklæde fra din hånd. Jeg er vild med designet og meget glad for opskriften, for sådan et skal mine drenge have. Tusind tak Ulla.

    SvarSlet
  2. Tak til din circa opskrift. Jeg vil gerne prøve den i grå nuancer.
    Har sel lige strikked et tørklæde i alpakka og uld/bomuld fra garnudsalg. Det er en let og lækker drøm i de kølige morgen og aftentimer i denne augustdage.

    KH Ursula

    SvarSlet
  3. Det er en meget smuk og lækker "halsklud" - heldige Ole og dygtige dig ;-))

    SvarSlet
  4. Hvor er det smukt - kan godt forstå Manden din gerne vil sådan et :)

    SvarSlet
  5. Det var godt, så kan manden din holde sig varm når den tid kommer ;O) Smukke farver og jeg er enig, perlestrik gør sig så godt!

    SvarSlet
  6. Sådan en gang alpacaparler bliver da skønne at slynge om halsen, når det ikke længere er varmt:)

    SvarSlet
  7. VILKA UNDERBARA BILDER härinne:) din blogg är verkligen jättefin...har du bloglovin??

    Kolla in min blogg för skön sovrums inspiration :)

    LOVE Maria at inredningsvis.se - en blogg om inredning

    SvarSlet