torsdag den 26. juli 2012

EN LILLE KALV DUKKEDE OP

Må jeg præsentere mor ko, far Frederik og nyfødt kalv.
Født i går.
Vi havde slet ikke opdaget at der var en fødsel under opsejling.
I aftes mens jeg sad ude og nød den skønne sommeraften,
 så jeg en lille sort tot i græsset
og opdagede at vi var blevet beriget med endnu en kalv
Ole og jeg tror det er en tyrekalv, men vi er ikke sikre.
Vi går ikke ind og forstyrer dem, men venter til vores medhjælper Claus er tilbage fra ferie,
så han kan kigge på det og sætte øremærke i samtidig.
Størrelsesforskellen kan rigtig ses, på den lille ny og kalvene der er fra januar-marts.
Han Den mener jeg, er så fin.
Prøv lige at se under maven. Der er en stor fin hvid tot pels.
Det er derfor jeg tror det er en tyrekalv, for hvorfor skulle en kvie da have den lige ved patterne.
Nej vel.
Vi håber det er en dreng, for ham kan vi beholde og fede op til fryseren.
Er det en pige, skal hun sælges, for vi vil ikke af med Tyren Frederik,
og han må selvfølgelig ikke parre sig med sit afkom.
Carla minder i den grad om den lille. De har samme størrelse lige nu.
De andre kalve kigger nysgerrigt til.

Der skal også lige være tid til en mundfuld hø.
Når man er ko behøver man ikke tørre sig om munden når man har spist.

16 kommentarer:

  1. Sikke nogle søde og imponerende køer!

    Min far gad godt eje et par af de imponerende horn! Han laver div. drikkekrus mm. af dem for sjov! Sig endelig til, hvis du får et par i overskud ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal jeg nok Berit. Det har nok bare lange udsigter.
      Studens horn, den vi slagtede i efteråret, var lovet væk til naboens dreng, som er meget aktiv herovre på gården og den næste der skal slagtes er fra januar, så der går næsten 2 år inden han skal have kniven.
      Højlændere går omkring 2½ år inden de er slagterklare.
      Jeg drømmer selv om at få lidt horn til knapper, nu får vi se om jeg kommer med i køen;)

      Slet
  2. De er sinpelthen så fine. Og med pandehår og det hele :-)
    Tillykke med den lille ny.

    SvarSlet
  3. Sikke en skøn overraskelse med en uventet kalv!

    Dejlige billeder af de smukke dyr; da jeg var barn tilbragte jeg timer sammen med min veninde, hvis forældre havde landbrug og vi var trofaste hjælpere i stalden; især når der var kalve og smågrise :-) Selv havde vi kun "smådyr" som hunde, katte, diverse fjerkræ (inkl. nogle morsomme, men ikke specielt intelligente kalkuner), kaniner, en hest og en ræv (ja, en ræv!).

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt uventet var den nu ikke, vi viste at den skulle komme omkring dette tidspunkt.
      Nu venter vi spændt på de tre næste..

      Slet
  4. Flotte dyr og dejlige billeder. Når jeg ser deres lange pels kommer jeg til at tænke på om den mon kam bruges til at spinde ??

    SvarSlet
    Svar
    1. Der må jeg blive dig svar skyldig, men da man jo ikke klipper dem er det lidt svært at komme til ulden..

      Slet
  5. hej
    tror da jeg er forelsket i disse totale skønde køre i har, hold dog op hvor de er fine.
    forresten rigtig dejlige billder men et kort blik ind i livet i dk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er svært ikke bare at være lidt forelsket i dem. Det er skønne dyr..

      Slet
  6. Hvor er den sød. Det er jo Beatles køer med det flotte pandehår. Tillykke med familie forøgelsen.

    SvarSlet
  7. Nej hvor er den sød, og så bare ud af den blå luft eller ko mave :0) ja kan man strikke af det uld? Kunne være sjovt, lækkert pandehår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har aldrig prøvet at klippe dem for at forsøge, og indrømmet jeg gør det heller ikke....

      Slet
  8. Sikke nogen skønne køer med flot frisure. Og den lille kalv er da bare for yndig.

    SvarSlet