lørdag den 8. juni 2013

Jeg skal på Højskole

 

Jeg har altid været fascineret af vævning, men har aldrig prøvet det.
Det skal der laves om på nu.
Jeg har meldt mig på et uge kursus på  SKALS " Højskolen for design og håndarbejde"
Jeg glæder mig som et lille barn.

På kursussiden står der:
"Kurset er et grundkursus i skaftevævning. Kurset henvender sig til nybegyndere, let øvede eller dig der vil have håndværket genopfrisket.
På kurset har alle deltagere en skaftevæv til rådighed til individuelt arbejde. Man kan også vælge at afprøve enkle teknikker og forskellige materialer.
Man kan i løbet af kurset nå at færdiggøre et vævearbejde. Der undervises i udregning af opskrift, i elementær bindingslære og i vævens opsætning og funktion. Der vejledes desuden i montering og efterbehandling af vævede ting."

Underviser: Anne-Mette Due

Sagde jeg at jeg glædede mig.

Billedet er lånt på hjemmesiden



 

 

18 kommentarer:

  1. Det lyder spændende med en uges fordybelse ud i vævningens kunst. Glæder mig til at høre mere :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der kunne da godt ske at komme et enkelt indlæg om det:)

      Slet
  2. Du kan roligt glæde dig. Jeg har selv igennem tiden været på 9 ugekurser. De 8 i broderi og et i håndstrik med Marianne Isager. Stedet er jo udstyrsmæssigt præget af at det er en gammel højskole, men det nyder jeg meget. For mig er Skals en tidslomme. Jeg glemmer alt om tiden og verden omkring mig og er fuldt fokuseret på håndarbejdet og samværet med ligesindede. Rigtig god fornøjelse med væven !

    SvarSlet
  3. Glæd dig! Jeg tog et kort kursus for 2 år siden og har lyst til at komme tilbage. Det er så inspirerende at se hvad andre laver! Dog skal du være indstillet på at det er en højskole og toilet og badefaciliteter ikke er helt tidssvarende. Men det overlever man nemt når det kun er en uge og man har det sjovt med håndarbejde. Glæder mig til din beretning.
    Kh Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Skitte put med at det ikke er tidssvarende. Bare der er varmt vand i hanerne til badet og træk og slip;))

      Slet
  4. Jeg drømmer også om på et tidspunkt at kunne komme på et kursus på Skals, men lige pludselig en dag, bliver det vel også min tur. Glæder mig til at høre mere om dit ophold.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvfølgelig bliver det din tur Gitte..

      Slet
  5. Uhu det lyder rigtig dejligt - jeg lærte at væve da jeg gik på Håndarbejdets Fremme for 32 år siden, og har ikke vævet siden :( Sidder lige og overraskes tænk sig at der er gået så mange år - gisp!
    Jeg er sikker på du får et dejligt og lærerigt ophold.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du er ved at blive en ældre dame Kirsten;)))))

      Slet
  6. Jeg drømmer også om en uges ophold på skals, men det er så bare i maskinstrikning de ville bare være superfedt :-)

    Håber du får en skøn uge :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Bare det at kunne fordybe sig en hel uge i lige det der brænder må bare være skønt...

      Slet
  7. Det lyder rigtig spændende. Det er så dejligt, når nye områder presser på for at blive udforsket.
    Hos mig er det spinding der trækker........er måske "kommet til" at investere i en bette rok...... ��......og en workshop hos Birthe P i garnGalleriet........om jeg glæder mig? Mon ikke ����

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor spændende Jytte. Jeg l"legede" lidt med det for år tilbage.. Sådan ca 30år.. Som Kirsten skriver :årerne går hurtigt;))

      Slet
  8. Skals er simpelthen fantastisk, jeg har været på 2 kurser i hhv filtning og broderi på "aflagt" tøj. Og maden er bare så god. Højskole ånd med fællesskab, morgensamling, fortælling og udflugt. Enjoy

    SvarSlet
  9. Uh ja, det er et fantastisk sted. Det kan du roligt glæde dig til. Om 14 dage er der elevudstilling (21. og 22.) det kan også meget stærkt anbefales.

    Jeg lærte også at væve - dog ikke på Skals - for godt 30 år siden. Det har ligget stille i ca. 15 år, for et par år siden gik jeg i gang igen, men det blev desværre ikke til ret meget pga. en masse bøvl med den vævning, som var sat op - ikke af mig! ;-) Jeg savner det nu ind i mellem. Min væv er opmagasineret - der er ikke plads til den her på matriklen, men jeg beholder den, for det ku' jo være....

    SvarSlet
  10. Det bliver helt sikkert godt .....
    Har været på 5 mdrs ophold for 100 år siden og sommerugekurser efterfølgende de seneste år samt fast en aften om måneden til broderi ... det er et skønt sted ;o)

    SvarSlet